Ekologia ważna sprawa!

2020-02-11

Tuż przed feriami zimowymi, uczniowie edukacji wczesnoszkolnej wyruszyli w  fascynującą podróż do świata ekologii w ramach akcji „Dzieci uczą rodziców”. Tym razem odkrywali tajniki „Młodego ekologa”. Troszcząc się o świat przyrody, próbowali znaleźć odpowiedź na bardzo ważne w dzisiejszych czasach pytania:

Jak dbać o środowisko?
Jak segregować odpady?
Co to jest smog?
Czym jest ekologia?

Każdy z nas pragnie żyć w domu, który jest zdrowy i w którym czuje się dobrze. Zmieniając własne zachowania, możemy wytworzyć w sobie nawyki takiego postępowania, które przyczynią się do ograniczenia zanieczyszczenia środowiska w naszym najbliższym otoczeniu. Często są to bardzo proste działania, mogli o tym przekonać się najmłodsi, odnajdując klucz do sukcesu poprzez bardzo proste codzienne czynności. Jakie?

  • Używaj dwóch stron kartki papieru do pisania lub rysowania.
  • Zacznij segregować odpady w domu, w szkole.
  • Wykorzystuj „nieużytki” do prac plastycznych i technicznych.
  • Stosuj bidony na wodę i pojemniki wielorazowego użytku na drugie śniadanie.
  • Zakręcaj wodę w kranie, kiedy myjesz zęby. Bierz raczej krótki prysznic niż kąpiel. Dokręcaj krany.
  • Idąc na zakupy, weź ze sobą własną torbę.
  • Jeśli nie korzystasz już ze swoich zabawek, gier, książek – zamiast je wyrzucić, pomyśl, może jest ktoś inny, komu mogłyby się przydać.
  • Gaś światło, kiedy wychodzisz z pokoju, wyłączaj telewizor, radio, komputer, gdy już z nich nie korzystasz.
  • Zwracaj uwagę innym, gdy śmiecą. Sprzątaj po swoim psie, gdy wychodzisz z nim na spacer.
  • Staraj się korzystać z ekologicznych środków transportu. Jeśli masz do pokonania krótki dystans chodź na piechotę lub jedź rowerem.
  • Zwracaj uwagę na to, co kupujesz. Czy produkty te są oznakowane symbolami, które świadczą o ich wpływie na środowisko naturalne.

  
 

Tak niewiele, a zarazem tak dużo, można zrobić dla środowiska naturalnego. Kolejnym zadaniem uczniów, było zachęcić do rozmów rodziców na tematy poruszane podczas zajęć, wypowiadając słowa młodego ekologa „Ziemię kocham, więc segreguję odpady i dbam o środowisko!”

 Sukcesy w konkursie leksykalnym


2020-02-10

https://www.blumont.edu.pl/

Ogólnopolski konkurs leksykalny Memory Master został zaprojektowany przez nauczycieli języka angielskiego jako pomocne narzędzie do aktywnego wspierania nauki słownictwa oraz do skutecznego motywowania. Dzięki nowej formie konkursu można nie tylko sprawdzić wiedzę  uczniów, ale przede wszystkim w nowoczesny sposób zachęcić ich do zdobycia nowej i odświeżenia tej już nabytej. Od uczestników wymaga się systematycznej pracy i dobrej pamięci. Na początku lutego dotarły do naszej szkoły wyniki edycji jesiennej.  Oto jej wyniki:

Klasa IV

Natalia Duda (4a) – wyróżnienie (89/100 pkt)

Klasa V

Miłosz Szarata (5d) –  laureat II stopnia (96/100pkt)
Oliwier Marciniak (5d) – laureat III stopnia (93/100pkt)
Maja Gac (5d) – laureatka III stopnia (92/100pkt)
Gabriela Borysiewicz (5d) – laureatka III stopnia (91/100pkt)
Kulas Magdalena (5d) – wyróżnienie (85/100pkt)
Kościuk Maria (5d) – wyróżnienie (85/100pkt)

Klasa VI

Julia Hołówka (6b) – laureatka (100/100pkt)

Klasa VII

Szymon Obolewicz (7a) – wyróżnienie (88/100pkt)
Maciej Szklarek (7a) – wyróżnienie (86/100pkt)
Erwin Sarczyński (7b) – wyróżnienie (88/100pkt)

Klasa VIII

Natalia Grubizna (8b) – wyróżnienie (87/100pkt)

Wszystkim nagrodzonym gratulujemy!

Pan Tablet i dzieci     


2020-02-06

Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i klasy „0” od września 2019 roku uatrakcyjniają zajęcia swoim wychowankom poprzez udział w kreatywnych warsztatach. Dzieci korzystają z nowych technologii, które uczą rozwiązywania problemów. Profesor Tablet i animatorzy z firmy Empiria z Wrocławia cyklicznie przyjeżdżają do naszej szkoły, wyzwalając wśród dzieci radość i zaangażowanie. W ramach zajęć najmłodsi nauczyli się obsługiwać aplikacje edukacyjne, wykonując różnorodne zadania w skupieniu i w ciszy. Z Panem Tabletem nauka może być zabawą, a zabawa nauką, inspiruje dzieci i odkrywa ich talenty. Na kolejne spotkanie z interaktywną nauką profesor Tablet zaprasza w lutym,  tuż po feriach zimowych.

Pionierzy na 6!


2020-02-06

Instytut Rozwoju Oświaty zaprosił  w grudniu uczniów na Ogólnopolską Olimpiadę Przedmiotową Pionier 2019. Celem olimpiady było urozmaicenie programu zajęć i zachęcenie uczniów do rozwijania swoich umiejętności. Udział w olimpiadzie pozwolił sprawdzić i poszerzyć posiadaną wiedzę. Otrzymane wyniki potwierdzają, że  mamy wśród naszych uczniów zdolnych językowo. Oto wyróżnieni:

Erwin Sarczyński (7b) – (7. miejsce w kraju)

Hołówka Julia (6b),  Obolewicz Szymon (7a) –  (9. miejsce w kraju)

Czapińska Julia (7b) – (11. miejsce w kraju)

Marciniak Oliwier (5d), Szarata Miłosz (5d) – (13. miejsce w kraju)

Gratulacje dla wyróżnionych, rodziców oraz nauczycieli języka angielskiego.

Sukces w Multiteście językowym!


2020-02-04

Wszyscy fani języka angielskiego, których w naszej szkole nie brakuje, mają kilka możliwości, by sprawdzić swoją wiedzę z zakresu wiadomości językowych, gramatycznych oraz umiejętności znajomości słownictwa. Jedną z nich jest udział w konkursach. Po raz kolejny uczniowie mogli wziąć udział w konkursie Multitest, który składał się z testu wielokrotnego wyboru składającego się z 26. pytań. Do każdego podane są cztery warianty odpowiedzi. Miło nam poinformować, że: laureatem ogólnopolskiego konkursu przedmiotowego z języka angielskiego został  Szymon Obolewicz (7a).  Szymon zajął 9. miejsce w kraju. Wyróżnienie zdobyła Julia Czapińska (7b), która znalazła się na 13. miejscu w Polsce. Gratulujemy! Koordynatorem konkursu i nauczycielem języka angielskiego naszych zdolnych lingwistów jest pani Klaudia Kobza.

Międzynarodowy Projekt Goethe-Institut
„Das Bild der Anderen”


2020-02-04

Właśnie mija I semestr udziału uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 im. M. Konopnickiej w Złotoryi w Międzynarodowym Projekcie Goethe-Institut „Das Bild der Anderen”. W projekcie bierze udział 18 uczniów klas VII i VIII, którzy chętnie korespondują z uczniami z Norwegii.  Projekt „Das Bild der Anderen” polega na wymianie emaili w języku niemieckim z rówieśnikami z innych krajów, będących na tym samym poziomie kompetencji językowych. W czasie projektu uczniowie nie tylko poszerzają znajomość języka niemieckiego,ale poznają również kulturę szkoły partnerskiej i zapoznają naszych kolegów z polską kulturą i obyczajami. Celem projektu jest wprowadzenie do tradycyjnej lekcji języka niemieckiego, opartej w głównej mierze na ustnej komunikacji, możliwości nadania jej autentycznego pisemnego wymiaru. Istotne jest również zmotywowanie uczniów do pisania listów za pośrednictwem Internetu. Projekt stwarza zatem uczniom możliwość opowiadania o sobie i poznanie rówieśników z innych krajów, często bardzo egzotycznych. Uczniowie przekonują się, że język niemiecki jest językiem, którym można porozumiewać się na całym świecie. Przede wszystkim zaś ,,Das Bild der Anderen” daje możliwość poznania innych, którzy okazują się podobni do nas. Należy dodać, że projekt jest w pełni bezpieczny dla uczniów, gdyż emaile administrowane są przez nauczycieli. Koordynatorem projektu po stronie polskiej jest pani Katarzyna Kaliciak-Turkiewicz, a po stronie norweskiej pani Susanne Jürgensen, nauczycielka języka niemieckiego  w szkole Myre Skole w Norwegii.

https://www.goethe.de/ins/pl/de/spr/unt/kum/dfj/bld.html

Deutschfreund 

2020-02-04

13 listopada 2019 roku odbyła się kolejna edycja Ogólnopolskiego Konkursu Języka Niemieckiego Deutschfreund. Wzięło w niej udział ponad 5,5 tys. uczestników, wśród których wyłoniono 59 laureatów. W województwie dolnośląskim w  konkursie Deutschfreund udział wzięło 649 uczniów z klas 8. W tej edycji konkursu wzięli udział również uczniowie naszej szkoły. Koordynatorem konkursu była pani Katarzyna Kaliciak-Turkiewicz.  Zagadnienia konkursowe w formie testu były dostosowane do odpowiednich grup wiekowych. Celem konkursu była przede wszystkim prezentacja umiejętności językowych uczniów, propagowanie nauki języków obcych, a także inspirowanie i kształtowanie postaw świadomego i twórczego uczestnictwa w dorobku kultury europejskiej. Poziom konkursu był wysoki, a uczniowie „Naszej Jedynki” zaprezentowali się bardzo dobrze. Oto wyniki:

Natalia Szymańska (8c) uzyskała dyplom uznania za najlepszy wynik w szkole i 44 miejsce w województwie.

Aleksandra Sajewicz (8c) otrzymała dyplom za dobry wynik w szkole.

Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

Edukacja z klimatem w tle


2020-02-01



Sudecka Zagroda Edukacyjna w Dobkowie to cudowne miejsce, w którym wiedza i umiejętności przekazywane są w sposób interaktywny,  dynamiczny, oparty na modelach, wizualizacjach cyfrowych i samodzielnie przeprowadzanych doświadczeniach. Gdzie indziej, niż w Krainie Wygasłych Wulkanów można zobaczyć strzelające w niebo gejzery, pojawiające się i ustępujące morza? Właśnie tu swoją kolejną edukacyjną przygodę przeżywali uczniowie klasy 2b i 2c. W ramach programu  edukacji ekologicznej “POZNAĆ, ZROZUMIEĆ, OCHRANIAĆ: EDUKACJA EKOLOGICZNA W GÓRACH I NA POGÓRZU KACZAWSKIM”. Drugoklasiści to ciekawe świata dzieci, była to dla nich świetna nauka poprzez zabawę.   

    

Bal Karnawałowy


2020-02-01


Karnawał to miła, pełna wrażeń, kolorów, dźwięków, smaków i zabaw tradycja, nie tylko dla dorosłych. Bal karnawałowy jest atrakcją bardzo lubianą przede wszystkim przez dzieci, dostarcza im wiele przeżyć i radości. Tak też było u nas. 27 stycznia 2020 roku na pięknie udekorowanej auli szkolnej pojawiły się kolorowe postaci. Dzieci przebrane były za bohaterów znanych bajek, można było zobaczyć: wróżki, królewny, biedronki, księżniczki, rycerzy, piratów, policjantów, żołnierzy…nie sposób zliczyć i wymienić wszystkich. Na sali podczas pląsów było bardzo kolorowo, wszyscy bawili się wesoło, uśmiech nie znikał z twarzy mimo chwilowego zmęczenia. Kiedy czas zabawy dobiegł końca dzieci z żalem opuszczały aulę. Wspólna zabawa przyniosła wiele radości naszym młodszym uczniom. Dziękujemy dzieciom za wspaniałe chwile i rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych balowych strojów. Kolejny bal karnawałowy już za rok!