O swojej rodzinie i jak stworzyć własne drzewo genealogiczne opowiadał klasie 4b na lekcji historii  gość – babcia Julka Pisarskiego,  pani Helena Szułkowska. Jest emerytowaną nauczycielką, która przez większą część swojego życia pracowała w Szkole Podstawowej w Nowej Wsi Grodziskiej i Sędzimirowie, najpierw jako rusycystka i wychowawca klas młodszych, a później jako katechetka. Opowiedziała historię swojej  rodziny pochodzącej z Kresów:

– Mama opowiadała mi, jak wyglądało tam życie w czasach międzywojennych, początkowo pod zaborami. Mówiła o tym, jak przyjeżdżał marszałek Piłsudski, o tym, że w XVIII wieku niedaleko mieszkał Tadeusz Rejtan. Miejscowość ta nazywa się teraz Rejtanowo, dawniej była to Gruszówka.

Pamiątkami, które uczniowie zobaczyli, były albumy rodzinne, stare fotografie, dokumenty, książka „Historia  Rodu Romaszewskich”, publikacje literackie Patriotyzm w  dziejach mojej rodziny: opowieści dolnośląskich seniorów, Smaki dzieciństwa, Gry i zabawy, Moja mała ojczyzna, Moje szkoły, czy jak dawniej obchodzono święta państwowe, za które Pani Helena otrzymała sporo wyróżnień i nagród.

Zapytana przez dzieci, kiedy zaczęła pisać o swoich przodkach i tworzyć drzewo genealogiczne, odpowiedziała:

– Sporo osób zaczyna zastanawiać się nad swoimi korzeniami dopiero na pewnym etapie życia, tak jak ja – po przejściu na emeryturę – kontynuowała pani Helena. Dysponują wtedy czasem, nie muszą zabiegać o byt i zaczynają myśleć, kim są. W pewnym wieku zaczyna się przeglądać zdjęcia rodzinne, zastanawiać się, kto na nich jest. Wtedy zaczynają się poszukiwania, często od zera, bo dziadkowie nie żyją albo mieszkają daleko, albo nie chcą mówić itp. – Zaczęłam pisać w 2010 roku, gdy poszukiwałam korzeni swojej rodziny. Nie miałam jeszcze wtedy żadnej wiedzy o tworzeniu drzewa – były to szkice na pojedynczych kartkach, zapiski wspomnień bliskich, szukanie dokumentów itp. Genealogia odsłania  skrywane rodzinne tajemnice, pokazuje prawdziwe relacje, przerwane więzi. Można poczuć się jak detektyw. Trzy lata później odnalazłam swojego kuzyna, który mieszka w Moskwie, a w 2016 r. udało mi się
z nim spotkać na Białorusi. Po raz ostatni byłam tam w 1971 roku  w odwiedzinach u  dziadka. Od tej pory mamy ciągły kontakt. Byłam także na zjeździe rodzinnym.

Pani Szułkowska na tej pełnej emocji i niedokończonych wspomnień lekcji, przekazała cenne wskazówki i zachęcała wszystkich, aby nie poprzestawać tylko na rysunku drzewa genealogicznego, bo to tylko nazwiska, za którymi nic nie stoi, ale chodzi o to, żeby za każdym nazwiskiem odkryć osobę z krwi i kości, by poczuć bliskość z przodkami. Musimy wiedzieć skąd pochodzimy i gdzie są nasze korzenie.

Do kolejnej edycji ogólnopolskiego testu przystąpiło 13 śmiałków z klas 4-6. Należeli do nich: Tomasz Woźniak (kl. 4a), Jakub Zadwórny (kl. 4d), Hubert Tymczyk (kl. 4d), Agata Piędel (kl. 4d), Maria Kandora (kl. 4d), Maciej Hałas (kl. 5d), Maciej Trynda (kl. 5d), Igor Wróbel (kl. 5d), Blanka Bartczak (kl.5b), Julia Jurewicz (kl. 5b), Julia Hołówka (kl. 5b), Miłosz Kaczmarek (kl. 5b), Hania Kowalska (kl. 6c).
Uczestnicy mieli do rozwiązania arkusz składający się z 26 zadań. Konkurs był skierowany nie tylko do uczniów najlepszych, ale dla każdego, kto chciał sprawdzić swoje umiejętności. Wszyscy musieli wykazać się wiedzą dotyczącą dawnej Polski oraz czasów współczesnych, znajomością legend dotyczących polskich miast, opisać epokę prehistoryczną, popisać się znajomością pierwszych cywilizacji oraz wykazać się umiejętnością obliczania czasu minionych wydarzeń i nie tylko. Celem konkursu było budowanie u dzieci świadomości narodowej, rozwijanie i pogłębianie zainteresowań uczniów historią, popularyzacja wiedzy między innymi o Polsce oraz pogłębianie uczuć patriotycznych. Działanie to zostało zaplanowane w ramach obchodów 100~lecia niepodległości Polski.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za odwagę, a przyszłym historykom życzymy sukcesów !

             Pod takim hasłem 29 października 2018 roku zorganizowano w Szkole Podstawowej nr 1 w Złotoryi spotkanie z uczniami klas 3-5 . Celem zabaw językowych było utrwalenie słownictwa z zakresu języka angielskiego, rozwijanie umiejętności pracy w grupie/zespole, rozwój umiejętności organizacyjnych, łączenie nauki z dobrą zabawą.  W zajęciach wzięło udział 40 uczniów, którzy pod opieką nauczycieli bawili się i odkrywali tajniki języka angielskiego.

 

 

ENGLISH DAY-HAPPY DAY!- pobierz plik w formacie ppsx

Zostać pełnoprawnym członkiem społeczności szkolnej może tylko ten, kto spełni określone warunki, postawione przez starszyznę szkolną, czyli uczniów klas trzecich. Pierwszoklasiści czekali na ten moment z wielką niecierpliwością, ale i też odrobiną niepewności, a niektórzy nawet  – tremy. Bo nigdy nic nie wiadomo…

Starsi koledzy powitali swoich gości na wesoło. Słowa piosenki -,,… nasza szkoła jest wesoła” grzmiały głośno w szkolnej auli, by nikomu nie dać złudzeń, że może być inaczej.
I nie mogło! Po zachęcającym powitaniu, niestety okazało się, że na przyjęcie w poczet uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 w Złotoryi trzeba sobie zasłużyć! I tu nastąpiła chwila konsternacji – pierwszaków czekał pierwszy, mały egzamin. Na pytania: Kto ty jesteś?, Jaki znak twój?, Czym twa ziemia? – na szczęście, wszyscy znali odpowiedzi. Równie pięknie zaliczone zostały sprawdziany popisów aktorskich i umiejętności sportowych.

I dopiero wtedy, po „śpiewająco” zdanym egzaminie, nastąpił najważniejszy moment uroczystości. Panie dyrektorki Bożena Kraska i Izabela Stemplowska, mogły spokojnie przystąpić do uroczystego pasowania. Każdy uczeń dumnie wyprostowany czekał na symboliczne dotknięcie „magicznymołówkiem. Każdy też otrzymał pamiątkowy dyplom oraz trochę słodkości.

Na zakończenie uroczystości pani dyrektor złożyła pierwszoklasistom życzenia osiągania wysokich sukcesów w nauce oraz zobowiązała do dbania o dobre imię szkoły, zwróciła uwagę na szacunek dla nauczycieli i pracowników szkoły, jak i wobec siebie.

 

Znalezione obrazy dla zapytania niepodlegla      Temat wydaje się niebywale trudny, a jednak warto  o nim mówić od najmłodszych lat, bo to historia tworzy kolejne pokolenia. A co jeśli najmłodsi nie będą jej znali? Istotne   w wychowaniu jest kształtowanie przez nauczycieli patriotycznych postaw uczniów, czyli pozytywnego nastawienia wobec Ojczyzny i jej problemów.

         We wtorek, 23 października w auli odbyło się międzypokoleniowe spotkanie pod hasłem „100 kotylionów na setną rocznicę Odzyskania przez Polskę Niepodległości”, które rozpoczęto śpiewem piosenki znanej z programu telewizyjnego „Kocham Cię, Polsko”.  Wzięli w nim udział uczniowie klas 1-3 wraz  z wychowawcami oraz zaproszeni goście z Klubu Seniora w Złotoryi. Tego dnia każdy posiadał w swojej garderobie element biało – czerwony, bądź ubrany był w barwy narodowe. Następnie oczy uczestników  skierowane były na duży ekran, ponieważ kolejnym punktem spotkania była projekcja fragmentów Animowanej  historii Polski, dotyczących  utraty wolności i  wszelkich  prób jej odzyskania, aż po okres, kiedy pojawił się Marszałek Józef Piłsudski, który, dowodząc grupą żołnierzy, wywalczył wolność dla Polski. Uczniowie dowiedzieli się, że na pamiątkę tego wydarzenia co roku 11 listopada obchodzimy Narodowe Święto Niepodległości. Podczas spotkania dzieci udowodniły, że znają symbole narodowe i wiedzą, co to jest niepodległość.

Również zaproszeni goście z Panią Bożeną Gmerek zabrali głos w sprawie.  Pokazali najmłodszym w wierszach i wygrywając na ustnej harmonijce melodie z lat wojennych jak można miłować Ojczyznę. Uczniowie w skupieniu, z podziwem i szacunkiem uczestniczyli w spotkaniu. Na zakończenie dzieci zaprosiły gości do swoich sal, aby na pamiątkę wydarzenia z 11 listopada 1918 roku wspólnie wykonać biało – czerwone kotyliony, które stały się pięknym elementem dekoracji na szkolnym korytarzu.

Spotkanie zorganizowane przez panią Barbarę Barger – Kozioł i panią Joannę Kondraczuk upłynęło w miłej i patriotycznej atmosferze. Takim sposobem uczniowie klas 1-3 są już przygotowani do świętowania Dnia Niepodległości.

,,Podróże kształcą” – to powiedzenie z pewnością nie straciło na aktualności. Mogli się o tym przekonać  uczniowie klas IVd i Vd, którzy 19 października 2018 r.  wybrali się w Karkonosze.  Pierwszym punktem na wycieczkowej mapie była Papugarnia w Karpaczu. To niezwykłe miejsce, w którym każdy mógł nakarmić, pogłaskać,  a nawet wziąć na ramię prawdziwą papugę. Miał możliwość przyjrzenia się z bliska tym egzotycznym ptakom wiedzieć się wielu ciekawostek na ich temat. Niemal na wszystkich ogromne wrażenie wywarła Grażyna – papuga o czerwono – niebieskim upierzeniu i zadziornym charakterze. Kolejnym etapem podróży był przejazd do muzeum Karkonoskie Tajemnice, położonego podnóża Śnieżki. W otoczeniu współczesnej technologii uczniowie doświadczyli wszystkimi zmysłami magii i potęgi, która drzemie w Karkonoszach. Wywołali burzę, grali na niewidzialnej harfie, czarowali nad tajemniczą czarą oraz dowiedzieli się jak pozyskiwać Mandragory – rośliny o niezwykłych właściwościach. Po tej niesamowitej dawce wrażeń i zakupie pamiątek grupa udała się do Leśnej Huty w Szklarskiej Porębie, gdzie można było zapoznać się z metodą pozyskiwania, produkcją oraz ręcznym formowaniem szkła barwionego w masie.  Następnie, po krótkim przeszkoleniu uczniowie z dużym zaangażowaniem samodzielnie grawerowali na szkle różnorodne wzory, napisy, korzystając z gotowych szablonów lub wykorzystując swoją inwencję twórczą. Ostatnim punktem wycieczki był Wodospad Szklarki, malowniczo położony na terenie Karkonoskiego Parku Narodowego. Wszystkich zachwycił spadający w dół kaskadą i skręcający spiralnie strumień wody. Po wykonaniu pamiątkowych zdjęć, pełni wrażeń i w znakomitych humorach uczestnicy wycieczki szczęśliwie dotarli  do domu.

 

„Chociaż Babcia lat ma wiele

Jest najlepszym Przyjacielem

Dziadek – zabaw jeszcze skory

Niezły Kumpel, choć wiekowy

Razem tośmy paka zgrana

I z wieczora, także z rana

Cały dzień pomysłów wiele

Z Babcią, Dziadkiem jest weselej!

 

Tymi słowami w czwartek, 18. 10. 2018r. uczniowie naszej szkoły przywitali zgromadzonych w Złotoryjskim Ośrodku Kultury i Rekreacji gości podczas Przeglądu Twórczości Artystycznej Seniorów.  Uczniowie klasy 2 c  oraz  chór,  dla podkreślenia tak ważnej uroczystości,  zaprezentowali wyjątkowy program artystyczny przygotowany specjalnie na tę okazję, gdzie znalazły swoje miejsce wiersze, piosenki i tańce. Mali artyści przekazali wszystkim szanownym gościom najserdeczniejsze życzenia i własnoręcznie wykonane kwiatki. Występ dostarczył wszystkim wiele radości i wzruszeń, za co uczniowie zostali poczęstowani łakociami.

 

W czwartek, 18.10.2018 r. w szkole odbyła się akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Przedstawienie przygotowali uczniowie klasy 3a, 3b i 3 c pod kierunkiem pani  Moniki Samburskiej – Mach, pani Anetty Mazur oraz pani Stanisławy Pazery. Młodzi artyści pieśnią i słowem uświetnili ten wyjątkowy dzień.  Wiele ciepłych słów popłynęło w kierunku  tych, których życie bardzo mocno związane jest ze szkołą.         Uczniowie podkreślili swoją  wdzięczność za codzienny trud pracy nauczyciela, jego poświęcenie, czujność i  troskę o dobro wychowanków.

Na zakończenie głoś zabrała pani dyrektor Bożena Kraska, która mówiła o trudnej, ale jakże  pięknej pracy nauczyciela. Podziękowała za dotychczasowe zaangażowanie  oraz życzyła wielu sił i wytrwałości w pracy z dziećmi.

                    

W środę, 17. 10. 2018r. w Złotoryjskim Ośrodku Kultury i Rekreacji  uczniowie klas I – III wzięli udział w projekcie „Słodka Julka”, zorganizowanym  przez: Okręgowy Związek Piłki Nożnej, Miedziowe Centrum Zdrowia, Zagłębie Lubin S.A. oraz KGHM Polska Miedź. Julka jest chora na cukrzycę i swoim przykładem pomaga zrozumieć rówieśnikom i dorosłym  fakty o  chorobie.  Prowadząca prelekcję dietetyk podkreśliła tymi słowami ważny aspekt spotkania:
– Naszym głównym celem jest pokazanie, że wszystkie dzieci są takie same, pomimo chorób przewlekłych, które je dotykają one mają prawo do normalnego życia, do normalnego funkcjonowania w grupie rówieśniczej, do tego żeby mieć marzenia, by je spełniać.        
Po obejrzeniu krótkometrażowego filmu uczniowie udali się na przesiewowe badania pod kątem cukrzycy. Były one wykonywane przez personel medyczny, który czuwał nad dokładnością pomiarów i odczytaniem wyników. Następnie uczniowie wzięli udział w warsztatach kulinarnych, dzięki którym przypomniały sobie piramidę zdrowego żywienia i nauczyły się przygotować  pyszny i wartościowy posiłek

 

 

Już od najmłodszych lat marzymy o tym, kim zostaniemy w przyszłości, jaki będziemy wykonywać zawód. Chłopcy najczęściej myślą, by zostać strażakiem, policjantem, sportowcem, natomiast dziewczynki to  piosenkarki, nauczycielki, często lekarki. Mając siedem, osiem czy dziewięć lat, wiedza na temat różnych zawodów jest jeszcze niepełna, bardzo niekompletna. Po to, by ją poszerzyć i przybliżyć, a niektórym dzieciom pomóc
w spełnieniu marzeń, zaproszono do szkoły  ratownika medycznego.   Wszyscy wiemy, jak odpowiedzialny i ważny jest to zawód. Jak sama nazwa wskazuje, ratownik medyczny ratuje nam zdrowie i życie – to co dla każdego człowieka jest wartością najcenniejszą.

W czasie spotkania nie tylko patrzyliśmy, ale przede wszystkim uczyliśmy się, jak my sami już dzisiaj możemy udzielić pierwszej pomocy w sytuacji:   NZK – nagłego zatrzymania krążenia, utraty przytomności, zadławienia, złamania, krwotoku. Dowiedzieliśmy się, że zanim zostanie podjęta resuscytacja, ocenia się oddech poszkodowanego według 3 zasad:

  • WIDZĘ – wzroku – czy widzisz ruchy klatki piersiowej?
  • SŁYSZĘ – słuchu – czy słyszysz szmer powietrza w czasie wdechu/wydechu?
  • CZUJĘ – czy czujesz na policzku strumień powietrza?

Przypomnieliśmy też sobie, na czym polega zabieg resuscytacji – najpierw zobaczyliśmy pokaz z wykorzystaniem fantoma, a potem w parach przećwiczyliśmy ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej.

Czy ktoś po takich zajęciach będzie chciał zostać w przyszłości ratownikiem medycznym? Dziś jeszcze nie znamy na to pytanie odpowiedzi. Ziarno zostało zasiane,
a plony zostaną zebrane za kilkanaście lat. Miło by było, gdyby niektórym spełniły się marzenia.