W dniach od 24 do 25 października uczniowie klas ósmych mieli okazję uczestniczyć w wyjątkowej, edukacyjnej wycieczce do Warszawy.

Pierwszego dnia odwiedziliśmy Centrum Nauki Kopernik, gdzie uczestniczyliśmy w zajęciach laboratoryjnych z biologii, fizyki, chemii i robotyki. Tam mogliśmy przebywać wśród różnych eksperymentów z blisko dwustoma eksponatami ze świata przyrody i fizyki. Każdy z eksponatów dostarczał nam nowych wrażeń, a także wiedzy. Pobyt w Centrum Nauki Kopernik był dla nas inspirującym i wciągającym spotkaniem z nauką. Późnym popołudniem udaliśmy się na taras widokowy Pałacu Kultury i Nauki. Z trzydziestego piętra rozciągał się niesamowity widok na oświetloną Warszawę. Tym pięknym widokiem panoramy miasta zakończyliśmy pierwszy dzień naszej wycieczki. Kolejnego dnia, wybraliśmy się do Łazienek Królewskich, gdzie widzieliśmy m.in. letnią Rezydencję Króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Barokowy obiekt wraz z przyległym doń parkiem powstał w XVIII wieku. Spacerując alejkami podziwialiśmy wiele wolnostojących rzeźb, Amfiteatr,  niesamowity Pałac na Wodzie oraz  pomnik Fryderyka Chopina. To właśnie tam odbywają się letnie koncerty plenerowe. Drugi dzień pobytu w Warszawie to zwiedzanie warszawskiej Starówki z pięknymi, kolorowymi, zabytkowymi kamienicami. Najbardziej urzekający był widok Rynku Starego Miasta, na którym znajduje się Pomnik Syrenki. Spacerując Krakowskim Przedmieściem, mogliśmy zobaczyć Pałac Prezydencki, który od 1994 roku jest oficjalną siedzibą Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, a także  podziwiać znajdujący się tam Pomnik księcia Jana Poniatowskiego. Przy Grobie Nieznanego Żołnierza, będącego pamiątką i hołdem żołnierzom poległym w czasie I wojny światowej we Francji poznaliśmy jego historię a także  z zainteresowaniem podglądaliśmy żołnierzy z Batalionu Reprezentacyjnego Wojska Polskiego, pełniących w tym czasie honorową wartę.

Ważnym punktem tego dnia, była wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego, mieszczącego się w dawnej elektrowni tramwajowej z początku XX wieku. Będąc tam, mogliśmy poruszać się wśród gruzów zniszczonej Stolicy, chodząc po granitowym bruku. Przy stalowym monumencie oglądaliśmy wyryte na nim Kalendarium Powstania oraz słuchaliśmy dźwięku przypominającego bicie serca. To wszystko miało nam uzmysłowić, że pomimo ogromnych zniszczeń w roku 1944, serce Warszawy wciąż biło. Na własne oczy dostrzegaliśmy jak wyglądał czas okupacji oraz przygotowania do wybuchu powstania, a także poznaliśmy historię godziny „W”. Widzieliśmy trudne życie codzienne w powstańczej Warszawie. Mogliśmy na własnej skórze przekonać się jak wyglądała ewakuacja ze zniszczonego miasta prowadzona jedyną, względnie bezpieczną drogą, jaką były warszawskie kanały. Idąc aranżacją kanałów, w zupełnej ciemności i całkowitej ciszy, walczyliśmy ze strachem i swoimi słabościami. Było to dla nas bardzo trudne i emocjonujące przeżycie. Pod koniec zwiedzania, mogliśmy jeszcze zobaczyć Miejsca Pamięci, w których znajdowały się powstańcze mogiły. Wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego, była dla nas dużym przeżyciem. Będąc tam oddaliśmy hołd pamięci tym, którzy zginęli w obronie naszej wolności.

Po dwóch dniach pełnej wrażeń wycieczki wróciliśmy szczęśliwie do Złotoryi. Wizyta w Warszawie była dla nas ciekawą lekcją historii, kultury i sztuki. Z pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci.

  

 

 

Z radością informujemy, że  uczniowie naszej szkoły zakwalifikowali się do etapu powiatowego przedmiotowych konkursów ZDOLNY ŚLĄZAK.

Uczeń klasy 8a Antoni Hec zakwalifikował się do etapu powiatowego aż z dwóch przedmiotów biologii i chemii.

Natomiast Iryna Pikush z klasy 8b oraz Miłosz Szostek z klasy 8c wywalczyli awans do etapu powiatowego Zdolnego Ślązaka z chemii.

Serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesu w kolejnych eliminacjach.

Dolnośląskie Konkursy Przedmiotowe

zDolny Ślązak

W ostatnich dniach października podczas Dni Otwartych w Bibliotece Pedagogicznej uczniowie klasy 1a i 1b mogli obejrzeć Kamishibai, teatr ilustracji ukryty w małym drewnianym pudełku. Z ciekawością wysłuchali treść opowiadania ilustrowanego serią obrazków opartej na tej tradycyjnej japońskiej sztuce pt.: „ Noc w bibliotece”. Następnie przystąpili do działania. Z łatwością w grupach rozwiązali labirynty i zadania na spostrzegawczość. Podsumowaniem zajęć było narysowanie krasnala wg własnego pomysł oraz wspólne ułożenie kodu QR, który wskazał sekretne miejsce w bibliotece . Był to znakomity trening kreatywności i wzajemnej współpracy.

   

Uczniowie klasy 1c wzięli udział w wyjątkowych i kreatywnych zajęciach, podczas których dowiedzieli się jak zdobywać super moce. W trakcie lekcji pogłębiali swoją wiedzę na temat witamin i ich znaczenia. Pierwszoklasiści swoją wiedzę teorytyczną mogli sprawdzić w praktyce, przygotowując z przyniesionych owoców kolorowe szaszłyki. Dzieci mogły spróbować jak smaczne i zdrowe są owoce. Z pewnością mogą być zamiennikiem pysznej czekolady. Wszyscy spisali się na medal przygotowując zdrowe przekąski. Taka forma zajęć sprawiła dzieciom wiele radości. 



 

To już kolejny rok szkolny, kiedy nasza szkoła realizuje program „Sprawny Dolnoślązaczek”. Jest to projekt mający na celu zachęcenie uczniów klas I-III szkół podstawowych do aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. W minionym tygodniu dzieci z klas pierwszych uczestniczyły w ciekawych zajęciach sportowych, które zostały poprowadzone przez panie uczące wychowania fizycznego w naszej szkole. Program, opracowany został przez Dolnośląski Szkolny Związek Sportowy i spełnia wszelkie wymagania i cele podstawy programowej. Dzieci w trakcie roku mają do zdobycia 6 sprawności: rowerzysty/turysty, gimnastyka, piłkarza, lekkoatlety, narciarza/łyżwiarza, pływaka/wodniaka. Lekcje wychowania fizycznego ukierunkowane są na nabycie umiejętności, które pozwalają zdobyć poszczególne sprawności.



W ramach projektu „Szkoła jest fajna” uczniowie klasy 8c oraz uczniowie koła biologicznego odwiedzili jedyny w Polsce Leśny Bank Genów Kostrzyca  w Miłkowie. W tym miejscu przechowywane są leśne zasoby genowe. Gromadzone są nasiona gatunków lasotwórczych drzew i roślin z całej Polski, które przechowuje się w sterylnych warunkach i w niskich temperaturach, by mogły posłużyć do odtworzenia leśnego ekosystemu w przypadku katastrofy ekologicznej. Niektórzy nazywają to miejsce współczesną Arką Noego.

Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w warsztatach pod hasłem  „Czy mrówki dbają o las? Ciekawostki przyrodnicze w Arboretum” oraz  „W banku nasion. Od nasiona do drzewa. Cykl życia lasu. Rodzaje nasion”. Podczas zajęć  w sali edukacyjnej każda z grup otrzymała fachową dawkę wiadomości na temat różnorodności biologicznej lasów, nasion, roślin, owadów i zwierząt. Po ciekawym wykładzie uczniowie mogli wszystkimi zmysłami chłonąć las. Wdychać uwalniające się w leśnym powietrzu kojące, antystresowe i uspokajające fitoncydy – olejki eteryczne wydzielane przez drzewa. Położyć się na dywanie z mchu i przytulić się do brzóz. Posłuchać odgłosów owadów i ptaków oraz podejrzeć pracę mrówek. Po przechadzce po Arboretum każda z grup wykonała kartę pracy dotyczącą życia i znaczenia mrówek lub sporządziła zeszyt rozpoznanych nasion i wybranych siewek podstawowych gatunków drzew leśnych. 

Wizyta w Kostrzycy była okazją do poznania struktury zalesienia w Polsce, zagrożeń, na jakie narażone są nasze lasy oraz metod przeciwdziałania im. Dała możliwość bliskiego kontaktu z naturą i wzbogaciła wiedzę na temat mieszkańców leśnego ekosystemu. Uświadomiła młodym przyrodnikom,  jak cenne i ważne dla naszej planety jest dbanie o zasoby leśne.

    

    

   

     

  

Klasa 2a przystąpiła do realizacji projektu ,,Czytam z klasą”. Z wielkim zaangażowaniem realizuje poszczególne zadania i śledzi poczynania Detektywa Pozytywki. Zachęca pozostałe klasy do udziału w tym przedsięwzięciu.

 

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania obchodzony jest 29 września każdego roku. Święto to powstało z inicjatywy Polskiej Izby Książki w 2001 roku, a jego Patronką wybrano Janinę Porazińską, wybitną pisarkę książek dla dzieci i młodzieży. Data 29 września to dzień urodzin zasłużonej Polki.

W tym roku szkolnym społeczność złotoryjskiej „Jedynki” po raz kolejny włączyła się w akcję promującą czytelnictwo wśród uczniów. W bibliotece szkolnej odbyły się spotkania z najmłodszymi uczniami naszej szkoły. Pierwszaki z nieukrywaną fascynacją przyglądały się bibliotecznym zbiorom, po czym z uwagą wysłuchały przygód bohaterki książki pt. ”Królewna”  Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel.

Tego dnia głośne czytanie rozbrzmiewało także w salach lekcyjnych, w świetlicy szkolnej, na lekcjach wychowania fizycznego, a także na placu przy szkole. Wśród czytanych utworów znalazły się między innymi książki z serii „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai” Martina Widmana, „Słup soli” Elżbiety Zubrzyckiej, „Ronaldo Chłopiec, który wiedział, czego chce”, autorstwa Yvette Żółtowskiej – Darskiej.

To wspaniałe czytelnicze Święto wywołało u słuchaczy i lektorów wiele radości,  dostarczało  wzruszeń, sprzyjało w tworzeniu wspólnoty, ale też pozwoliło na chwilę relaksu. Choć potrafimy czytać, to lubimy usiąść wygodnie, słuchać miłego głosu, zamknąć oczy i puścić wodze wyobraźni…







Niezależnie od pory roku wycieczka szkolna staje się doskonałym powodem, aby edukować. Nie bez powodu mówi się, że podróże kształcą. Dzieci uwielbiają poznawać nowe miejsca, związane z nimi tajemnice i legendy. Różnorodność miejsc i zabytków sprawia, że każdy uczeń znajdzie coś interesującego dla siebie. Wspólnie spędzony czas, zabawa, posiłki pozytywnie wpływają na zacieśnianie pozytywnych  relacji. Wycieczka szkolna to także dla uczniów doskonała lekcja samodzielności. Ponadto podczas kupowania pamiątek czy innych produktów uczą się dokonywania wyboru, podejmowania różnych decyzji i gospodarowania pieniędzmi. Taki wyjazd jest też odpoczynkiem. Przede wszystkim od rutyny, codzienności, miejsca zamieszkania. Dzieci przebywając w nowym miejscu i środowisku, odcinają się od wszystkiego, co znają na co dzień. Nawet jednodniowa zmiana otoczenia wpływa pozytywnie na ich samopoczucie. Okazję, by skorzystać z tych wszystkich pozytywnych powodów, mieli drugoklasiści, którzy w październikowy poranek wybrali się do Zagórza Śląskiego. Niewielkiej miejscowości słynącej z zamku Grodno, urokliwego jeziora Bystrzyckiego oraz kładki nad jego taflą. Nasi młodzi turyści mogli zobaczyć te miejsca, choć to nie wszystkie atrakcje Zagórza wyprawa okazała się trafionym pomysłem. Zwiedzanie zamku z przewodnikiem, wspinaczka po drewnianych schodach na wieżę widokową, z której rozpościerał się niesamowity widok, projekcja filmu edukacyjnego w sali multimedialnej, posiłek w Karczmie Rycerskiej na dziedzińcu zamku, zakup pamiątek, spacer szlakiem i przejście kładką wśród promieni jesiennego słońca z pewnością zostaną w pamięci dzieci. Wycieczka została zrealizowana w ramach projektu „Szkoła jest fajna”.