W związku z tym, że 2 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, w naszej szkole odbył się Tydzień Wiedzy o Autyzmie pod hasłem “Autyzm. Poznaj. Nie oceniaj”.
W tych dniach nasza szkoła wypełniła się kolorem niebieskim. Każdy uczeń, przechodząc szkolnym korytarzem, miał okazję, przeczytać intrygującą zachętę: “Nie bądź zielony w temacie autyzmu. Bądź NIEBIESKI!” Kolor niebieski to kolor niewinności, nadziei, ale również kolor kojarzony z chłopcami, a wśród dzieci autystycznych jest znacznie więcej chłopców niż dziewczynek. Informacje oraz ciekawostki znajdujące się na gazetkach ściennych były okazją do licznych rozmów z nauczycielami i uczniami na temat spektrum autyzmu. W klasach 7 i 8 odbyły się zajęcia warsztatowe z wiedzy o autyzmie. Uczniowie mieli okazję nie tylko usłyszeć o zaburzeniach sensorycznych, ale też doświadczyć ich w pewien sposób – malowali kredkami w rękawicach kuchennych, pisali dyktando przy zakłócających dźwiękach suszarki, wąchali słoiczki zapachowe, od których mogło zakręcić się w głowie. Lekcje miały na celu uświadomić i uwrażliwić uczniów, na bitwy, którym osoba w spektrum autyzmu musi stawiać czoła każdego dnia.
Według Światowej Organizacji Zdrowia autyzm występuje w naszym kraju u 1 na 100 osób. To oznacza, że w Polsce żyje 400 tysięcy osób z autyzmem.
Autyzm jest zaburzeniem, u podstaw którego leży nieprawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego; jest zaburzeniem rozwoju. Typowe dla niego nieprawidłowości ujawniają się w trzech sferach: relacji społecznych, komunikacji i wzorca zachowań, charakteryzującego się pewnym schematyzmem. Nasilenie trudności specyficznych dla autyzmu, a także poziom funkcjonowania osób nim dotkniętych jest bardzo zróżnicowany, dlatego też często w odniesieniu do tego zaburzenia używa się terminu „spektrum zaburzeń autystycznych”.
Włączając się w obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu chcemy przyczynić się do zmiany sposobu postrzegania osób ze spektrum autyzmu, zgodnie z hasłem: “Autyzm. Poznaj. Nie oceniaj”.